Spiksplinternieuwe iPhones zijn bij de Rotterdamse stichting BOOR not done. Elke medewerker van het bestuurskantoor loopt met een refurbished mobieltje van Forza. Projectdirecteur Ger Simjouw en Forza’s accountmanager Femke van den Brand over circulaire ICT in uitvoering.
Waarom de stap naar refurbished?
Simjouw: “Het is onze ambitie maatschappelijk verantwoord en duurzaam in te kopen. Een refurbished telefoon hoort hier zeker bij, het mooie van dit concept is dat geretourneerde telefoons worden hergebruikt. Onze medewerkers krijgen een goed werkende telefoon van deze tijd en wij betalen niet de hoofdprijs. Bovendien hebben we te maken met overheidsgeld en daarbij past het uitgangspunt om sober en doelmatig te werken.”
Er zijn meer refurbished-aanbieders, waarom Forza?
Simjouw: “Nadat ik contact had gehad met Forza, wilde ik me verdiepen in refurbished. Mijn beeld van refurbished was toentertijd niet heel genuanceerd. Dus ik stelde voor om een keer te gaan kijken bij Forza in Breda. Ik heb alles mogen zien, van hoe de producten binnenkomen, hoe ze door de teststraat gaan tot het eindproduct. Daarna was ik overtuigd en ik besloot een aantal toestellen op proef te bestellen. Dat ging zo goed, dat we daarna voor ons vervangingsprogramma volledig zijn overgegaan naar Forza-toestellen.”
Van den Brand: “Refurbished heeft lang een slechte naam gehad, maar sinds het Keurmerk Refurbished (een initiatief van brancheorganisatie Techniek Nederland, red.) is hier veel verandering in gekomen. Het heeft de cowboys uit de markt gehaald. Bij ons heb je de garantie dat je een goed toestel koopt. En dat wordt onderstreept doordat organisaties als GGZ, Pantein, Shimano, KPN, meerdere grote ziekenhuizen en een flink aantal gemeentes voor Forza kiezen.”
Hoe reageerden jouw collega’s nadat je de keuze voor refurbished had gemaakt?
Simjouw: “Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat sommige collega’s in het begin hun twijfels hadden. Maar we zijn het gewoon gaan proberen. En al heel snel drong het door dat refurbished iets totaal anders is dan tweedehands. De toestellen gaan door de teststraat, ze worden keurig geleverd in een Forza-doosje en je krijgt twee jaar garantie. Dat krijg je bij Apple niet. Bovendien is refurbished qua prijs heel aantrekkelijk en het haalt een hoog kwaliteitsniveau.”
Van den Brand: “We controleren op meer dan vijftig punten. Dat is wel even iets anders dan er, bij wijze van, een doekje overheen halen.”
Voor een schoolbestuur zal security een belangrijk onderwerp zijn. Hoe wordt die gewaarborgd met refurbished-toestellen?
Simjouw: “Het begint met de keuze voor Apple. Apple biedt vijf jaar gegarandeerde software-ondersteuning, dat maakt de kans op een hack kleiner. Andere merken bieden meestal twee jaar. Als de toestellen bij Forza door de teststraat gaan, krijgen ze een data wipe. We krijgen van Forza een certificaat als bewijs dat alle gegevens zijn gewist. We kunnen onze toestellen apart monitoren en wipen als dat nodig is.”
Van den Brand: “Je hebt bedrijven die de toestellen door de shredder halen. Dat is natuurlijk niet duurzaam. Bij ons krijg je garantie dat de data gewist is én je krijgt nog geld terug als je je oude toestel inlevert. Daarnaast zetten wij onze toestellen in Apple’s Device Enrollment Program (DEP), een programma waarmee je de toestellen makkelijk kunt implementeren binnen een organisatie, omdat je met hulp van DEP het toestel kunt koppelen aan een Mobile Device Management (MDM). De ICT-manager kan de toestellen op afstand beheren, zoals Stichting Boor dat ook doet.”
Forza biedt toestellen in een A-, B- en C-grade, wat is precies het verschil?
Van den Brand: “Een A-grade is een zo goed als nieuw toestel waar géén, of enkele minimale gebruikerssporen opzitten, een B-grade heeft lichte gebruikerssporen en een C-grade is zichtbaar gebruikt. Bij Apple is de regel dat als het doosje open is geweest, het toestel niet meer als nieuw mag worden verkocht. Die kopen wij dan op. Veruit de meeste klanten kiezen toch voor een A-grade, zoals ook BOOR. Het verschil met gloednieuw is er nauwelijks en het scheelt altijd minimaal honderd euro, maar dat kan oplopen tot enkele honderden euro’s.”
Wat zou bedrijven nog tegen kunnen houden om voor refurbished te kiezen?
Simjouw: “Het is een omslag in denken. Dat was het bij ons ook. Je bent geneigd iets nieuws aan te schaffen voor iets ouds. Maar het is helemaal niet nodig als er verder weinig verschil is, behalve een betere prijs en meer garantie.”
Van den Brand: “Inderdaad. Het gaat om bewustwording. Het is niet meer verantwoord om iedereen met een nieuw toestel rond te laten lopen. Voor de productie van één toestel is 134 kilo erts, 190 liter water en 20,5 gram cyanide nodig. Het hergebruik van een iPhone levert per saldo een besparing op van 55,5 kg CO2. Dus waarom zou je zo’n toestel niet een tweede leven geven?”